Naczepy typu inloader

Specyficzna konstrukcja

Konstrukcja naczep pozwala na umieszczenie wewnątrz, pomiędzy jej ścianami stojaka, na którym znajdują się tafle szkła. Aby można było wewnątrz naczepy umieścić stojak (typ A lub L) naczepa nie posiada klasycznych osi umieszczonych pod podłogą normalnej powierzchni załadunkowej.

Można powiedzieć, iż naczepa do szkła jest „pusta w środku”. Po otwarciu tylnych drzwi widzimy podłoże, na którym ona stoi, a nie jej podłogę. Utworzona jest tzw. rynna w którą wsuwany jest stojak (stelaż) z taflami szkła – stąd nazwa: inloader.

Stelaż ze szkłem „wypełnia” naczepę czyli można powiedzieć, iż w pewien sposób ją usztywnia i stabilizuje.

Zoptymalizowana waga naczepy

Naczepa wyposażona jest w zawieszonych niezależnie 6 półosi.

Maksymalny nacisk na każdą to 4,5 t., czyli łącznie uzyskujemy 27 t. oraz 12 t. na czop sprzęgłowy. A więc masa całkowita naczepy z ładunkiem może wynosić maksymalnie 39 ton.

Masa własna naczepy oscyluje w granicach 8 t. Stosunkowo niską wagę naczepy uzyskano wykorzystując stal o podwyższonej wytrzymałości, co pozwoliło zmniejszyć grubość zastosowanych profili stalowych.

Wprawdzie naczepa może przewozić ok. 30 t. szkła, należy jednak pamiętać, iż w Polsce masa całkowita zestawu (ciągnik + naczepa + ładunek) nie może przekroczyć 40 t.

Ładunek i wymiary

Skrzynia ładunkowa w naczepach inloader ma długość ok. 7,5 m, możliwe jest więc przewożenie ładunków szkła o wymiarach jumbo 6×3,20 m i dłuższych, np. o długości nawet 7 m.

Bezpieczny system transportu

W celu bezpiecznego przewozu takiego kruchego ładunku, jakim jest szkło, naczepa inloader posiada specjalne urządzenie zwane Hydro-Push, które zabezpiecza ładunek przed przemieszczeniem się podczas jazdy . Urządzenie to ma specjalne „łapy”, które dociskają szkło z dwóch stron do stojaka i utrzymują tafle w takiej pozycji, w jakiej zostały załadowane.

System wyposażony jest też we własny silnik elektryczny, pompę, zbiornik olejowy oraz ręczną pompę niezbędną w przypadku awarii.

Umieszczanie ładunku

Umieszczenie stojaka ze szkłem odbywa się poprzez wykorzystanie elektro-pneumatycznego układu umożliwiającego podniesienie lub opuszczenie naczepy.

Czyli po podjechaniu do stojaka ze szkłem naczepa jest opuszczana na wysokość ok. 9 cm, kierowca cofając pojazd najeżdża na stojak który jest wsuwany w rynnę naczepy jak szuflada. Po umieszczeniu stojaka wewnątrz naczepy jest ona podnoszona na wysokość ok. 45 cm i w takim położeniu szkło jest transportowane.

Dodatkowy element stabilizujący – drzwi

Bardzo ważną rolę pełnią również tylne drzwi naczepy, które po zamknięciu spinają boki naczepy, usztywniają ją i stabilizują. Uruchamiane są one w sposób pneumatyczny oraz posiadają dodatkowy mechanizm zabezpieczający.

Lakiernia POLCAR

Lakierowanie naczepy jest wykonywanie z zachowaniem barw firmowych klientów czyli tzw. corporate design.

Niezbędne detale

Wewnętrzna, dodatkowa bawełniana plandeka, umieszczona pod dachem, chroni szkło przed skraplającą się wodą, niektóre naczepy mają również zainstalowany system wentylacji wymuszonej do utrzymywania odpowiedniej wilgotności wewnątrz naczepy w czasie transportu.

Nie wystarczy jechać, trzeba zahamować

Tradycyjnym wyposażeniem naczepy do szkła jest układ hamulcowy z systemem ABS, sterowaniem elektronicznym EBS*), w którego skład wchodzi również system RSS zabezpieczający przed zbytnim przechylaniem naczepy, np. na zakrętach lub w innych ciasnych manewrach.

Układ elektryczny wyposażono w lampy obrysowe, tylne, reflektor zewnętrzny i wewnętrzny